علائم ظهور

علائم ظهور به دو دسته کلي تقسيم ميشوند: علائم حتمي و علائم غير حتمي.
فضيل بن يسار از امام باقر (ع) روايت کرده که فرمودند:
«نشانه‌هاي ظهور دو دسته است: يکي نشانه‌هاي غيرحتمي و ديگر نشانه‌هاي حتمي؛ خروج سفياني از نشانه‌هاي حتمي است که راهي جز آن نيست.» (غيبت نعماني، با ترجمه غفاري، باب18، ص429)
منظور از علائم حتمي آن است که تقدير قطعي خدا به وقوع آن تعلق گرفته، و مشروط به هيچ قيد و شرطي نيست؛ و مقصود از علائم غير حتمي آن است که وقوع آن ممکن است مشمول بداء گردد، چرا که في الجمله مشروط به شروطي است که اگر آن شروط تحقق يابد آن علائم واقع مي شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نيز تحقق نمييابند. علائمي در مورد حتمي بودن آنها نصي نداشته باشيم، تنها احتمال وقوع آن مي رود، و قطعي نيستند. علائم غير حتمي بسيارند. ما در اينجا روايت مفصلي از امام امام صادق(ع) را براي شما مي آوريم که تعداد بسياري از آن را برشمرده است....


 

اين روايت مشهوري است، ولي براي آن که حق زحمات مؤلفين ادا شده باشد، مي گوييم که اين روايت را با تغييرات عبارتي اندکي از کتاب "يکصد پرسش و پاسخ پيرامون امام زمان(عج)" نوشته عليرضا رجالي تهراني نقل مي کنيم. قبلا لازم است تذکر دهيم که گرچه هر يک از اين علائم حتمي الوقوع نيست، ولي به طور کلي احوال آخرالزمان را به ما معرفي مي کند.با مطالعه آن شباهتهاي زياد آن را با شرائط زمان خودمان مي يابيم.

در اين روايت، امام صادق(ع) به يکي از ياران خود فرمودند:

هر گاه ديدي که حق بميرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستم فراگير شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعتهايي از روي هوا و هوس در مفاهيم آن بوجود آمده است؛ و ديدي دين خدا، عملاً، توخالي شده، همانند ظرفي که آن را واژگون سازند!

 و همچنين هر گاه ديدي که اهل باطن بر اهل حق پيشي گرفته‌اند؛ و کارهاي بد آشکار شده و از آن نهي نميشود، و بد کاران باز خواست نميشوند؛ و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا ميکنند.

و هنگامي که ديدي افراد باايمان سکوت کرده، و سخنشان را نميپذيرند؛ و ديدي که شخص بدکار دروغ گويد، و کسي دروغ و نسبت نارواي او را رد نميکند؛ و ديدي که بچهها به بزرگان احترام نميگذارند؛ و قطع رحم مي شود.

و وقتي ديدي که بد کار را ستايش کنند و او شاد شود، و سخن بدش به او برنگردد؛ و ديدي که نوجوانان پسر همان کنند که زنان کنند [يعني به مانند آنان خود را زينت مي کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج کنند.

و هنگامي که ديدي انسانها اموال خود را در غيراطاعت خدا مصرف ميکنند و کسي مانع آنها نميشود؛ و ديدي که افراد با ديدن کار و تلاش مؤمنانه [از آن تعجب مي کنند] و به خدا پناه ميبرند.

و ديدي که مداحي دروغين از اشخاص زياد شود؛ و همسايه همسايه خود را اذيت ميکند و از آن جلو گيري نشود؛ و ديدي که : کافران از صعوبت زندگي مؤمن، شاد مي شوند؛ و ديدي مردم شراب را آشکار مي آشامند، و براي نوشيدن آن کنار هم مينشينند و از خداوند متعال نميترسند؛ و کسي که امر به معروف ميکند خوار و ذليل است.

و همچنين هنگامي که ديدي آدم بدکار در چيزي مورد ستايش ست که خداوند آن را دوست ندارد؛ و ديدي که اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نيک بسته و راه بد باز است؛ و ديدي که انسان ها به زبان ميگويند، ولي عمل نميکنند.

و وقتي ديدي خانه کعبه تعطيل شده، و به تعطيلي آن دستور داده ميشود؛ و مؤمن، خوار و ذليل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت و گواهي ناحق اعتماد کنند.

و ديدي که حلال حرام، و حرام حلال مي شود؛ و دين بر اساس ميل اشخاص معني مي شود، و کتاب خدا و احکام آن تعطيل مي گردد؛ و جرأت بر گناه آشکار شود، و ديگر کسي براي انجام آن منتظر تاريکي شب نگردد.

و آنگاه که ديدي مؤمن نتواند نهي از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروت بسيار زياد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزديک شوند و از نيکوکاران دور شوند؛ و واليان در قضاوت رشوه بگيرند؛ و پستهاي مهم واليان بر اساس مزايده است، نه بر اساس شايستگي.

و آن زمان که ديدي مردم را به تهمت و يا سوء ظن بکشند؛ و ديدي که مرد به خاطر همبستري با همسران خود مورد سرزنش قرار گيرد. و هنگامي که زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهايي که مورد خشنودي شوهر نيست انجام ميدهد و به شوهرش خرجي ميدهد.

و همچنين آنگاه که ديدي سوگند هاي دروغ به خدا بسيار گردد؛ و آشکارا قماربازي شود؛ و مشروبات الکلي به طور آشکار بدون مانع خريد و فروش ميشود. و وقتي ديدي که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزديک ترين مردم به فرمانداران آناني هستند که به ناسزاگويي به ما، خانواده عصمت(ع)، ستايش شوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهي اش را قبول نميکنند.

 و آنگاه که ديدي مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت مي کنند؛ و شنيدن سخن حق بر مردم سنگين، ولي شنيدن باطل برايشان آسان است؛ و ديدي که همسايه از ترس زبان همسايه به او احترام ميکند.

و وقتي ديدي حدود الهي تعطيل شود، و طبق هوي و هوس عمل گردد؛ و ديدي که مسجدها طلا کاري (زينت داده) شود؛ و ديدي که راستگوترين مردم نزد آنها مفتري و دروغگو است.

هنگامي که ديدي بدکاري آشکار شده، و براي سخن چيني کوشش ميشود؛ و ستم و تجاوز شايع شده است؛ و غيبت، سخن خوش آنها شود و بعضي بعض ديگر را به آن بشارت دهند.

وقتي ديدي حج و جهاد براي خدا نيست؛ و سلطان به خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند؛ و خرابي بيشتر از آبادي است؛ و معاش انسان از کم فروشي به دست ميآيد؛ و خون ريزي آسان گردد؛ و مرد به خاطر دنيايش رياست ميکند.

 و هنگامي که ديدي مردم نماز را سبک شمارند؛ و انسان ثروت زيادي جمع کرده، ولي از آغاز آن تا آخر، زکاتش را نداده است؛ و قبر مردهها را بشکافند و آنها را اذيت کنند؛ و هرج و مرج بسيار شود؛ و مرد روز خود را با مستي به شب ميرساند، و شب خود را نيز به همين منوال صبح مي کند، و هيچ اهميتي به آيين مردم ندهد. آنگاه که با حيوانات آميزش شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) ميرود و وقتي برميگردد لباس در بدن ندارد؛ [ يعني لباسش را دزديده اند].
 

قفل کل متربّص فتربّصوا بگو همه منتظرند پس منتظر باشيد.
 ظهور حضرت حجت چنان واقعه عظيمي است که نشانه عظمتي بس سترگ را مي طلبد .از طرفي اين نشان بايد راه را بر ادعاهاي دروغين مدعيان بربندد.
واقعه « صيحه آسماني»، «فرياد آسماني»، « دست اشارتي از آسمان» و... همگي مصداقهاي اين امر عظيمند. سيطرة تکنولوژيکي انسان عصر فضا نيز بيشک نشانه اي عظيم را مي طلبد تا مرهم دردهاي رنج ديدگان زمين باشد! و چنين امري در ظهور نوادة پاک رسول اکرم مهدي موعود رخ مي نمايد.به طوري که شياطين زميني و آسماني به دست و پا افتاده و در صدد تخطيه نداي آسماني برمي آيند.ولي « حقيقت ماندني و باطل رفتني است».

 اين مقاله مختصر کنکاشي در اين بزرگترين نشانة ظهور پاک مهدي (عج) است که از سايت اينترنتي شبکه امام مهدي ارواحنا فداه برگرفته شده است. نگارنده کنکاشي را نيز در آينده نزديک تقديم خواهد کرد قفل کل متربّص فتربّصوا بگو همه منتظرند پس منتظر باشيد.

 حضرت امام رضا عليه السلام: « هفوَ الَّذى يفنادى مفناد مفنَ السَّماءف بفافسْمفه، يَسْمَعفهف جَميعف اَهْلف الاَْرْضف بفالدفعاءف افلَيْهف.»(1) « او کسى است که منادى از آسمان نام او را فرياد مى کند، و به سوى او مى خواند که همه اهل زمين مى شنوند.»

 چون راه طولانى غيبت به انتها برسد و روزگار نشستن پايان پذيرد و پرده هاى حجاب، دامن از چشم خلق برچيند و هنگام ظهور و تجلى نور فرا رسد، از فراز گنبد گردون و از ميان آسمان نيلگون صداى دلرباى امين وحى و سيّد اهل آسمان ها حضرت جبرئيل عليه السلام در مشرق و مغرب عالم طنين انداز شود و عالميان را بر سر سفره بيعت الهى صلا زند.(2) و نام بلند آن حجت الهى و خليفه حضرت رسالت پناهى را با نام نامى پدر مطهرشان بر عالميان گوشزد نمايد، انشاء الله.(3) و اين است دعوت او: اى منتظران بپا خيزيد که آن ذخيره الهى قيام کرده، به سوى او آييد که اينک وقت قيام است و پايان انتظار. اى دلسوختگان! زمان خونخواهى حسين عليه السلام فرا رسيده.(4) و اى اهل ايمان وعده الهى تحقق يافته.(5) و هر قومى به زبان خويش ندا را متوجه شود، تا حجت بر همه تمام گردد و هيچ کس را عذر و بهانه اى نباشد. زيرا اوست که تمام اديان را محو و نابود مى کند، و دين خدا را بر همه عالم غالب مى کند.(6) و اين ندا را رمزى ديگر نيز مى باشد، که علامت حتمى ظهور باشد،

امام صادق عليه السلام فرمودند: «علامت را بشناس»(7) تا به گمراهى نيفتى و در ضلالت قدم ننهى، دزدان راه و مدعيان دروغين نتوانند تو را به سوى خويش دعوت کنند، و اين نشانى روشن براى حقيقت است. و اين ندا; نداى فجرصادق است که در صبح صادق دميده خواهد شد، و در آخر روز، شيطان آخرين تلاش خويش را براى گمراهى خلق مى نمايد، و مردم را به کفر و شرک مى خواند.(8) (افنَّ الشَّيْطانَ لفلاْفنْسانف عَدفوٌّ مفبينٌ)(9)

 ــــــــــــــــــــــــــــ

1 ــ بحار الانوار ج 52 ص 322 حديث 29.
2 ــ بحار الانوار: ج 52 ص 290 حديث 32.
3 ــ بحار الانوار ج 51 ص 38.
4 ــ «ثم يخرج المنتصر و يطلب بدم الحسين و دماء أصحابه.» بحار الانوار ج 53 ص 145 حديث 2.
5 ــ(وَعَدَالله الَّذينَ آمَنفوا مفنْکفمْ وَعَمفلفواالصّالفحات لَيَسْتَخْلفَنَّهفمْ في الأرْضف....) سوره نور آيه: 55
6 ــ ( هفوَ الّذي اَرسَلَ رَسفولَهف بفالْهفدى وَدينف الحَقّف لفيفظْهفرَهف عَلَى الدّينف کفلّفهف...)سوره توبه، آيه: 33.
7 ــ «اعرف العلامة.»
8 ــ «ثمّ ينادى ابليس في آخرالنهار من الأرض: ألا إنّ الحق مع عثمان وشيعته» ارشادمفيد: باب 40 ح3.
9 ــ يعنى: بدرستى که شيطان دشمن آشکارى براى انسان است. سوره يوسف: 5.